ICJA06 / Datteln / 2017 – Alemanya

Localitat

Datteln.

L’experiència en el camp

La meva experiència a Datteln va ser genial! Els monitors eren voluntaris que ja feia bastants mesos que vivien a Alemanya, per tant parlaven força bé l’idioma i coneixien la zona. Eren molt simpàtics i propers i van ser dos companys més del grup. Hi havia nacionalitats molt diferents i em va encantar! Els monitors tenien algunes activitats pensades però entre tots vam fer el nostre horari.

Crec que mai havia estat a una casa tan completa. El lloc on dormíem era la planta baixa d’un edifici que pertanyia a l’esglèsia Luterana. La casa tenia cuina, menjador, futbolín, billar, projector, jadí, grill… Així que algunes de les activitats per passar l’estona van ser jugar a cartes, fer BBQ, karaoke, nits de cinema… Les dutxes eren a un altre edifici a 5 minuts caminant i tenien els seus horaris. El pastor de l’esglèsia Luterana era la persona que portava el voluntariat i ens va fer sentir com a casa. Ens va presentar a la gent del poble, gràcies a ell vam conèixer l’alcalde que ens va rebre a l’ajuntament per explicar-nos la història de Datteln, vam sortir al diari local del poble, ens va ensenyar una de les principals fàbriques d’allà, ens va fer una visita guiada per Datteln, etc. No crec que poguessim estar més ben atesos.

Durant la primera setmana la nostra tasca era seguir un projecte artístic que tenien en una sala de l’esglèsia en motiu de la pau i la reconcialició després de la 2a Guerra Mundial. Quan vam acabar, cadascú va ensenyar la seva obra i la va donar a conèixer a la comunitat. La segona setmana vam anar a l’escola bressol del poble i bàsicament havíem de fer treball de jardineria: treure les males herbes, remoure la terra per construir una valla, i netejar una zona plena d’arbustos perquè els infants hi poguessin jugar. Com que va ploure vam tenir bastanta estona per conèixer els nens i jugar amb ells, sempre t’acabes entenent. Les mestres ens van rebre amb els braços oberts.

Els caps de setmana els teníem lliure i vam apofitar per visitar un dels museus miners més grans del món a Boccum, Dortmund, Essen, München… Durant les estones lliures els dies de cada dia podíem agafar les bicicletes per fer excursions, teníem la piscina del poble gratuïta (on vam jugar incansables partides de vollei)… Vam gaudir de bon temps i de molt bona companyia.

Com preparar-se el viatge

Així que em van confirmar el camp de treball vaig comprar el bitllet d’avió d’anada i tornada. A la maleta hi vaig posar una mica de tot però el temps va ser bo, era finals de juliol i la primera setmana ens va fer molt bon temps (tirants i shorts) i la segona va ploure i feia més núvol. Crec que el millor és portar-se la teva roba de sempre amb coses «per si de cas» com uns pantalons llargs, una jaqueta fina i un impermeable. Banyador perquè vam anar a la piscina. Bambes còmodes però també sandàlies, una motxilla o bolso petit per fer excursions… I sobretot el sac de dormir! Allà també ens van donar mantes perquè per la nit feia fresca.

Introducció a la cultura i la societat

En ser una cultura occidental no és molt diferent a la nostra, són molt respectuosos i agraeixen molt si intentes comunicar-te en el seu idioma. Són persones molt netes, els carrers estan impecables i és una zona que captiva pels seus paisatges verds.

Com moure’s

Jo vaig anar amb avió fins a l’aeroport de Düsseldorf i allà havia d’agafar un tren fins a Castrop-Rauxel on en vindrien a buscar en cotxe per anar a Datteln, però la veritat és que Alemanya en el tema de transports és un caos, està mal indicat i falta senyalització. A les estacions de tren posa les direcccions però en cap lloc surt que X tren vagi d’aquí a allà i que pel mig faci X parades. Em va estranyar moltíssim que a l’estació de Düsseldorf (una de les principals) no hi hagués absolutament ningú a qui preguntar, em vaig trobar a un revisor de casualitat i ni ell sabia de quina andana sortia el tren que necessitava. Després resulta que el tren que vaig agafar justament aquell dia no parava a la meva parada per obres… Per sort em vaig trobar un noi de Catalunya que em va indicar quin bus havia d’agafar per anar a Castrop. Per arribar al meeting point tothom es va perdre, va ser molt diertit després quan ho recordàvem. Si tens intenció de quedar-te viatjant per Alemanya, et recomano baixar-te l’aplicació DB Navigation, allà està el que necessites.

El transport que després vam utilitzar van ser les bicicletes que teníem a la casa, el cotxe/furgoneta de 9 places i tren i bus quan vam fer visites i turisme.

Com comunicar-se

L’idioma vehicular per comunicar-se al camp de treball és l’anglès. Encara que vaig anar amb dubtes de no ser capaç de comunicar-me totalment en anglès, allà em vaig adonar que tots/es teníem un nivell bastant semblant i que el llenguatge de signes és universal i molt útil! La gent del poble no parlava gaire anglès però ens vam fer entendre perfectament gràcies als monitors que sabien una mica d’alemay. A part d’això, el camp de treball és una oportunitat excel·lent per aprendre altres idiomes! No us podeu imaginar la de paraules que vaig aprendre en alemany del dia a dia d’allà.

Diners

Alemanya té un cost de vida una mica més alt que aquí. Per sort, al costat de casa nostra teníem un supermercat per comprar el que necessitessim a bon preu. El que destacaria més és el transport (trens/busos). A vegades resultava més barat fer trajectes llargs que curts. El que recomanaria és treure’s un bitllet compartit de 5 persones, el qual té viatges il·limitats durant tot el dia, us asseguro que els vam amortitzar moltíssim!!! Respecte els diners a portar durant el camp de treball, crec que està bé emportar-se uns quants per si de cas però l’organització t’ho paga tot allà. En el meu cas, menjar i begudes estaven incloses, fins i tot per fer el sopar del teu país ens van donar diners per comprar-lo. L’únic que vam pagar era si anàvem a menjar un gelat o prendre alguna cosa fora i alguns transports quan els monitors es van quedar sense pressupost. Recomano anar també amb targeta bancària per si un cop allà decidiu viatjar a algun lloc després del camp, per poder reservar trens i albergs.

Alimentació

El menjar va estar molt bé, cada dia dues persones cuinaven però de seguida hi havia algú més que s’oferia a ajudar-te, sobretot els monitors. Sobretot menjaràs kartofen, kartofen i kartofen i carn en general. Si ets vegetarià no dubtis en dir-ho el primer dia, no t’hi posaran cap inconvenient. Cada nit cuinava un país diferent i vaig tastar menjars deliciosos. Preparat perquè et tocarà cuinar un plat d’aquí així que si et vols portar de casa algun ingredient faràs molt bé! Petita recomanació: a Alemanya sembla que només existeixi sparkling water, així que si vols aigua sense gas assegurat de dir «aigua sense gas». A Alemanya es pot veure aigua de l’aixeta sense cap problema però als restaurants l’aigua la cobren força cara degut als impostos que paguen.

Viatjar abans o desprès del camp

Jo recomanaria viatjar després perquè així has tingut un temps per introduïr-te a la seva cultura, saps com funcionen els transports i reconèixes paraules del seu idioma. En el meu cas, ens vam ajuntar un grupet per anar a visitar Köln (Colònia) i Düsseldorf. Altres companyes anaven a Amsterdam, d’altres ja tenien el viatge programat amb altre gent per Europa, etc.

Altres consells

Veniu amb un somriure que en sortireu amb un de més gran.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!