ISL 02 / BANSKA STIAVNICA / 2017 – Eslovàquia

Localitat

Banská Štiavnica, Eslovàquia.

L’experiència en el camp

Per la descripció del projecte pensava que només treballaríem a Kálvaria, però al final vam estar treballant al jardí del lloc on dormíem i en una clariana d’un bosc on un grup d’escoltes belgues havia d’acampar. Els matins entre setmana treballàvem i per la tarda treballàvem. Normalment anàvem a fer una volta pel poble, a la casa de té o algun llac per banyar-nos. El cap de setmana era tot lliure, així que vam aprofitar per anar a un museu miner i fer alguna excursió. El treball era variat però més o menys en l’àmbit de la jardineria, consistia en tallar la gespa, recollir branques i apilar-les en algun lloc, polir uns troncs per construir uns tipis, tallar llenya… Era treball manual, però com que treballàvem tots junts i fèiem unes pauses durant el matí (a la meitat de la jornada fèiem una pausa i menjàvem alguna cosa) no es feia gens pesat. El grup va ser genial, tot i haver-hi moltes nacionalitats diferents (d’onze persones, hi havia 9 nacionalitats diferents), vam congeniar molt bé, així que esperem que algun ens puguem tornar a retrobar! Em va fer molta pena haver-me d’acomiadar-me d’ells… Els líders del camp eren dos eslovacs i van preocupar-se de fer activitats diferents, saber si teniem algun tipus de problema,etc, ho van fer molt bé!

Com preparar-se el viatge

Al ser un país que pertany a l’espai Schengen, amb el DNI n’hi ha prou. Per arribar a la capital d’Eslovàquia (Bratislava), hi ha tres opcions (s’hi ho fas en avió): agafar un vol directe a Bratislava (surt de l’aeroport de Girona, tot i que només uns dies en concret), o anar a Praga o Viena (sent aquesta última més propera) i després agafar un bus o tren.

Introducció a la cultura i la societat

En el meu cas, vaig trobar-me amb gent molt amable i disposada a ajudar si tenia algun problema. Com que és un país poc conegut turísticament, no vaig trobar en cap moment una gran marea de turistes, tal i com poder trobar en altres ciutars europees, així que tant en llocs turístics com els que no, es respirava tranquilitat i calma. Hi ha gran quantitat de castells per tot el país. També és un lloc ideal pels amants de la natura, ja que hi ha gran quantitat de boscos (el 40% del país està recobert de boscos!), llacs… Una de les coses que no sabia és que hi ha una gran cultura de tés, així que hi ha gran quantitat de cases de té

Com moure’s

Per arribar al poble de Banská Stiavnica es pot arribar en bus o en tren. Des de Bratislava hi ha les dues opcions. Des de l’aeroport a Bratislava a la ciutat jo vaig agafar un bus. Hi ha una gran xarxa de transport de bus i tren per tot el país, així que no vaig trobar cap problema per desplaçar-me pel país. El bus és una mica més barat que el tren. Jo vaig anar a tots els llocs en tren, i una cosa que vaig apreciar és que els anuncis d’arribades/sortides a estacions es feien primer en eslovac però després es repetien en anglès.

Com comunicar-se

En les principals ciutats l’anglès el parla quasi tothom, però en llocs més petits i en els que no acustumen a visitar turistes de fora del país, potser hi ha persones grans que no el parlen. En el cas de Banská Stiavnica les cafeteries, la casa de té, etc disposaven de menú en anglès. Jo recomano aprendre’s algunes paraules en eslovac per tal de conèixer una mica més la cultura i no anar només amb l’anglès. Una altra llengua que s’assembla bastant a l’eslovac és el txec.

Diners

Euro, així que no s’ha de fer un canvi de divisa! La gran majoria de coses són una mica més barates que a casa nostra. Una de les coses que em va sorprendre més pel seu preu va ser el gelat a una gelateria de Banska Stiavnica, on una bola amb cucurutxo costava 50 cèntims!! Adivineu on anàvem normalment per les tardes…

Alimentació

Molt bona, tot i que s’ha d’anar en compte perquè són bastant contundents, és a dir, molt nutritives. Això s’ha de tindre en compte (en el tema de la quantitat) a l’hora de demanar. Vaig observar que hi havia gran varietat de sopes, totes molt bones! La beguda típica eslovaca que més em va agradar va ser la Kofola, una beguda que recorda una mica a la Coca-Cola/Pepsi (tot i que els eslovacs diuen que no s’assemblen gens).

Viatjar abans o desprès del camp

Després del camp de treball vaig passar quatre dies més a Eslovàquia, els qual vaig aprofitar per visitar la segona ciutat del país, Košice, i la capital del país, Bratislava. Al ser un país petit, és fàcil anar a diferents llocs. També hi ha la possibilitat i és fàcil de viatjar a altres ciutats dels països contigus, com per exemple Viena o Budapest.

Altres consells

Recomano portar el carnet d’estudiant/universitari perquè en molts museus i castells hi ha un descompte del 50% ! El clima es una mica canviant, és a dir, al matí pot fer un sol radiant però a la tarda posar-se a ploure,així que recomano portar alguna roba per la pluja.

This is a unique website which will require a more modern browser to work!