Experiències

VJF/ESC 3.3 Berlin Forest House (2023)

Tipus i any del projecte

Camp de treball de curta durada, 2023

Organització d’acollida

VJF

País i ciutat de destí

Alemanya, Berlin

La preparació del viatge

La veritat és que jo em vaig preparar la maleta bastant ràpid. És molt important no deixar-se lo bàsic com el DNI, targeta sanitària europea (encara que després no et faci falta s’ha de portar per si un cas) i diners.

Pel que fa a la roba, jo vaig portar una mica de tot. Portava unes quantes samarretes velles que no m’importava que es fessin malbé (vam estar pintant parets bastants dies i, per molt que vulguis vigilar, sempre t’embrutes la roba amb pintura) i, a banda, portava roba de vestir normal per quan a la tarda fèiem turisme per la ciutat. Molta gent va portar només dues mudes velles que anaven combinant dia sí dia no a la feina i la resta era tot roba “”mona””, però això al final depèn de la persona i de lo “”arreglada”” que siguis. Tota la meva roba, per exemple, em podia servir tant per una cosa com per l’altre, tot i tenir dues samarretes també més velles i brutes per pintar.

Recomano portar unes sabates bastant velles i destrossades per quan pinteu i treballeu. Jo vaig portar unes bambes normals i unes sandàlies (pels dies més calorosos) per fer turisme i, a part, unes bambes velles i mig trencades per treballar.

Important també dur crema solar, gorra, banyador i tovallola. Si el lloc d’allotjament és el mateix que el nostre, teníem un riu al costat on ens podíem banyar.

Allà l’estiu no és tan calorós com aquí, per això és important que porteu també roba d’abric. Jo vaig portar dos texans llargs i dessuadora i a les nits sempre m’ho acabava posant.

No us oblideu de portar també tovallola i xancles per la dutxa i necesser amb tot lo necessari. Si teniu tendència a tenir la pell seca, recomano que us porteu un pot petit de crema hidratant perquè allà l’aigua resseca moltíssim la pell i, al principi pot semblar tolerable, però quan ja portes dues setmanes es nota molt. Pel que fa al transport, si aneu amb avió agafeu els vols el més aviat possible perquè us surti més barat i us retornin tot el preu del vol (si és molt car, llavors potser només et retornen una part però no tot el vol sencer).

A Berlin desplaçar-se també és bastant car, nosaltres vam agafar un bitllet de 40€ que dura 7 dies i et serveix per agafar qualsevol tipus de transport (la resta de dies anàvem tirant amb bitllets senzills). S’ha de tenir en compte que allà no hi ha valles ni res, pel que et pots colar fàcilment al tren, no obstant, no us en refieu perquè de tant en tant passen revisors i la multa és de 60€.

Sobre el país

Berlin és una ciutat meravellosa. És tot molt nou i això també es nota. Una de les coses que més em va agradar és la gran quantitat de zones verdes que tenen, hi ha parcs immensos amb gespa i inclús boscos al mig de la ciutat (com la casa a la que treballàvem). Sorprèn molt veure tota la gent jove que hi ha, està ple de gent jove al carrer amb birres. Això també és una cosa que em va impactar bastant, sempre que caminis per un parc o prop d’un parc, et trobaràs gent amb cerveses a les mans; inclús dins dels busos et pots trobar gent amb una cervesa a la mà i no passa res ni ningú diu res.

També, ara ja m’ha quedat clar que Berlin és la ciutat del tecno, és impossible que no escoltis tecno mínim dos cops al dia: inclús ens vam trobar en algun parc gent que es portava la seva taula de DJ i es posaven a ballar tecno allà al mig. Això són les coses que més em van sorprendre perquè aquí seria inpensable fer alguna cosa així al mig d’un parc de la ciutat. Lo millor de tot és que els parcs són tan grans i n’hi ha tants que, si simplement vols estar tranquil estirat a la gespa fent un pícnic amb els teus amics, també pots. Personalment, per exemple, no m’agrada gens el tecno i vaig gaudir de tots els parcs igual sense haver d’escoltar-lo.

Una altra cosa que em va encantar de Berlin és l’ús que li donen a les ampolles (tant de vidre com de plàstic); moltes d’elles tenen un segell que indica que les pots retornar al supermercat i a canvi et retornen 25 cèntims dels que has pagat per elles anteriorment.

Pel que fa a la gent, tothom és molt respectuós i són molt agradables. Em va sorpendre bastant que, tant l’encarregat de la casa on treballàvem com els que estaven per la casa on dormíem no entenien l’anglès o el parlaven molt poc. Això va dificultar una mica la comunicació entre nosaltres però al final ens acabàvem entenent d’una manera o altre

Estil de vida

El transport a tot Berlin està súper bé, pots agafar metro (U-bahn), tren (S-bahn), tram i/o bus i pots arribar a tot arreu bé amb qualsevol d’ells. Nosaltres els vam utilitzar tots en algun moment o altre.

En general els preus jo diria que són bastant similars als d’aquí tot i que una mica més cars. Jo vaig portar 200€ en efectiu però vaig tornar que me’n van sobrar bastants. També és cert que l’organització ens ho pagava quasi tot. És molt important que sempre que compreu alguna cosa agafeu el tiquet perquè així després la persona responsable del teu camp (camp-leader) et pot retornar els diners que t’has gastat (sempre i quan no sigui alcohol, souvenirs…, ha de ser menjar o aigua)

L’entorn del projecte

Quasi totes les tardes anàvem al centre a fer turisme i visitar llocs nous. No vam sortir de la ciutat però vam poder conèixer aquesta al detall. No obstant, si voleu el cap de setmana anar a visitar una ciutat propera com Postdam, ho podeu fer. Teníem molta llibertat per fer el que volguessin, per això en més d’un moment ens separàvem en grups petits i cadascú anava a visitar el que més li interessava.

Hi ha molts museus gratuïts o molt barats si portes el carnet d’estudiant així que també vam visitar bastants museus, la majoria sobre la 2ª guerra mundial, l’holocaust… Ens va donar temps de sobres per visitar tot

Un petit resum de com va ser la teva experiència durant el voluntariat

L’experiència ha estat brutal. M’ha encantat fer aquest voluntariat.  El primer dia va ser d’acollida, jo vaig arribar de les primeres junt amb dues noies més que ens havíem posat en contacte perquè arribàvem a l’aeroport aproximadament a la mateixa hora. Com que hi havia gent que arribava ja a la nit, nosaltres vam anar al supermercat a buscar menjar per fer el sopar aquell dia (al ser dues espanyoles, vam decidir fer truita de patates per a tots).

La resta de dies ens repartíem la feina: cada dia hi havia dues persones que no anaven a treballar i es quedaven a casa fent el dinar, sopar i rentant els plats. Això va estar molt bé perquè vam poder provar plats de totes les cultures (menjar turc, francès, italià, grec…) i ens asseguràvem que cada dia menjaríem un plat elaborat.

Normalment ens aixecàvem a les 8:30h aprox., esmorzàvem i marxàvem cap a la casa on treballàvem (Waldhaus). De l’allotjament a la Waldhaus hi havia uns 30-40min, havíem de caminar uns 15min, després agafar un tram (només eren dues parades) i després caminar pel parc uns 15 minuts més fins la casa. Allà la feina va ser bastant relaxada. Els dos primers dies vam estar traient fulles seques del voltant de la casa, la resta de dies ens vam dedicar a pintar les parets del menjador de la casa (vam escollir el color que volíem i com ho volíem fer) i també vam pintar les dues fatxades de la casa. Ja els últims dies, mentre uns acabàvem de repassar la pintura de les parets, uns altres van haver de tirar una valla avall i entre tots vam haver de fer una nova. Sembla molta cosa però tenint dues setmanes dona temps de sobre. Normalment arribàvem allà a les 9:30h/10h aprox i a les 13h tornàvem cap a casa on ja ens esperava el menjar.

Després de dinar sempre descansàvem una mica i després agafàvem el tren al centre per fer turisme. Com que érem molts, normalment no sortíem tots junts. Els més ràpids acostumaven a sortir d’hora de casa mentre que altres més lents o que estaven més cansats anaven més tard. Per això també véiem les coses en grups diferents i després quedàvem en algun punt per trobar-nos tots (la gent que volia marxar abans a casa marxava i els que es volien quedar més estona doncs anàvem a algun bar o a seguir veient ciutat).

He de dir que no vam dormir gaire ja que tornàvem tard o ens quedàvem fins tard parlant i pel matí havíem de matinar per anar a treballar, però considero que val la pena, ja pots recuperar hores de son al tornar ;). I si algun dia estaves molt cansat, sempre hi havia algú com tu que volia tornar abans a casa per dormir.

Sens dubte, una de les millors coses del voluntariat va ser la relació amb els companys i camp-leaders. Hem fet una amistat molt bonica entre tots, des d’un primer moment hi va haver molt bon rotllo i tothom és super amable i respectuós. Personalment m’ho vaig passar súper bé, vam riure molt i hem creat uns molt bons records tots junts

Inés A. C

This is a unique website which will require a more modern browser to work!